Verdens største cykelløb. 3 uger hver sommer, samles cykelhold fra hele verden og prøver kræfter med de franske veje og bjerge. Cykelløbet samler også millioner af mennesker verden over foran TV-skærmen, hvor der følges intenst med i spurter, taktik og styrt. Er TV-skærmen ikke nok for dig, kan du komme helt tæt på Tour de France.

Minolta DSC

Du har muligheden for at komme helt tæt på dine favorithold, se dem suse forbi med over 50 km/t, kæmpe sig op ad bjergsiden og måske være heldig at få deres autograf ved deres holdbus ved start eller mål. Jeg har flere gange oplevet Tour de France helt tæt på – og det er noget helt særligt at opleve. Du behøves ikke at være interesseret i sporten, for stemningen langs ruten er nok til at du vil synes om det.

Det kan være en god idé at planlægge det hjemmefra, så du ved hvor på ruten du skal stå og om der evt. er noget du skal være opmærksom på. Jeg har prøvet en startby, en enkeltstart, bjergetape og at stå på en forholdsvis flad etape. Jeg har nedenfor samlet de erfaringer jeg har haft og hvilke ting du skal være opmærksom på ved de forskellige typer etaper.

Startby

I en startby er der ofte rigtig mange mennesker, presse, cykelryttere og en masse lastbiler og busser der bruges til den kæmpe logistikopgave der er i at flytte Tour de France hver dag. Vær derfor tålmodig når du vil frem til startpodiet – for der er som regel ikke meget plads at komme frem på – og store dele af startbyen kan være spærret af. Tour de France er som regel dog ret gode til at skilte med alternative ruter og parkering. Jeg oplevede starten i Avignon.

Minolta DSC

Enkeltstart

Enkeltstart kan være en rigtig fin måde at opleve cykelrytterne på. Da de kommer enkeltvis, har du ofte lidt mere tid til at iagtage din favoritrytter og flere gange er enkeltstartsruten planlagt, så de skal flere runder på en strækning. Ulempen ved en enkeltstart kan være tiden. Når hver rytter bliver sendt af sted enkeltvis, går naturligt lang tid imellem og favoritrytterne kommer som nogle af sidste ud på ruten.

Minolta DSC

Bjergetape

Bjergetaper er efter min mening de sjoveste og dem der giver den største oplevelse. Rytterne kommer ikke med en så høj fart opad og det er ofte på bjerne at de store taktikker bliver til virkelighed, når rytterne kæmper om den gule førertrøje eller bjergpointene. Hele vejen op ad bjerget er der en helt særlig stemning, med forventningsfulde fans og turister. Men hvis du vil have en god plads eller have bilen hele vejen med op mod toppen, skal du stå tidligt op.

Politiet lukker som regel bjerget mellem 7 og 9 om morgenen, hvor rytterne ofte først ankommer til foden af bjerget om eftermiddagen, når målstregen ligger på toppen. Har du tålmodigheden til det, skal du tage din bil med op på bjerget og finde dig en god plads, gerne ved et sving. Du kan også vælge at tage et lille telt med og overnatte deroppe.

Når du har stået siden kl. 7 om morgenen og klokken nu har rundet 16.00, er det helt magisk når du i det fjerne kan hører rotorbladene fra helikopternes vispen i luften. Langsomt komme de nærmere og nærmere og du begyndet at forberede dig på det kommende scenarie med et myldre af følgebiler, presse, motorcyklister, helikoptere og midt i det hele, de udmattede ryttere med ild i øjnene som for alt i verden vil vinde etapen. Det tager ca. 5 minutter, så er hovedfeltet forbi og du kan kun svagt fornemme støjen fra biler, helikoptere og motorcyklister. Og du kan nu se afslutningen på toppen på TV-skærmen og skynde dig at pakke sammen og komme ned ad bjerget inden hele karavanen fra Tour de France også skal ned samme vej.

Flad etape

Modsat en bjergetape, er der noget mere fart over en flad etape. Står du ude ved landevejen, komme de susende forbi med 50 km/t og du når knap at se hvem der er hvem i mængden af ryttere. Hvis du vil opleve en flad etape, bør du placerer i en by, f.eks. ved en rundkørsel, hvor de er nødsaget til at sænke farten. Til trods for lidt forhindringer i byen, kan det stadig overraske, hvor hurtigt de kan komme rundt i svingene.

Verdens største karavane

Fælles for alle typer af etaper er den kommercielle karavane som kører foran hele feltet på alle 3.500 km. Alene den kan være årsag nok til at ville opleve Tour de France tæt på. Den kommercielle karavane er en af de længste karavaner i verden med over 150 køretøjer og 13 motorcykelbetjente til at holde styr på sikkerheden. Alle kørertøjer er helt unikke og designet så de passer til den virksomhed kørertøjet repræsenterer. Karavanen kommer ca. 2-3 timer før rytterne og der bliver delt alt fra vand, vingummi, klaphænder og hatte ud til de mange fans der står langs ruten. Når karavanen kommer kørende, starter der en fest, som varer ca. 45 minutter inden det sidste køretøj er komme forbi.

 

Se årets rute på den officelle side for Tour de France, klik her!

5 KOMMENTARER

  1. Hej! Vi har længe haft overvejet, om vi i en af de næskommende sommerferier skal tage nogle uger til Frankrig i bil for at se et par etaper. Vi finder derfor dit indlæg meget brugbart, og vil lige gemme den til vores planlægning. For den kan vi helt sikkert bruge, når vi skal til at kigge på, hvordan og hvorledes det er bedst at opleve nogle etaper 🙂

    • Hej Mia

      Det er altid rart at andre kan bruge det man skriver. I vil ikke blive skuffet over hverken Frankrig eller oplevelsen med Tour de France.

      • Hej Mads. Det er vi glade for at høre 🙂 Vi har også kun hørt godt om Frankrig og det med at overvære en etape eller to. Så det vil vi absolut gøre noget ved 🙂

SKRIV KOMMENTAR

Skriv din kommentar!
Skriv dit navn her